Als bewindvoerder of schuldhulpverlener moet u regelmatig uw cliënten teleur stellen. Soms gaan cliënten ‘in de weerstand’, soms worden ze boos, deze boosheid kan zelfs uitmonden in agressie. Zet uw cliënt zijn/haar agressie doelbewust in of kan hij/zij er ‘niet zoveel’ aan doen? In hoeverre hebt u zelf invloed op het ontstaan van en het temperen van agressief gedrag?
Klantcontact en communicatie: grenzen bewaken
In deze module leert u op een interactieve manier hoe u in het contact met de cliënt uw grenzen kunt bewaken, maar toch de ander centraal blijft stellen.
In dit onderdeel leert u op een interactieve manier hoe u in het contact met de cliënt uw grenzen kunt bewaken, maar toch de ander centraal blijft stellen.
U leert diverse reacties bij uzelf en bij de cliënt te herkennen en u leert hoe u hier effectief mee om kunt gaan.
Theorie en praktijk worden afgewisseld, zodat er een eerste basis wordt gelegd van waaruit u succesvol in contact kunt treden (en blijven) met uw cliënten.
Programma
Vanaf 13.15 uur ontvangst met koffie en thee, om 13.30 uur start van het programma.
Aan de orde komen:
- Agressie in een notendop
- Psychische aandoeningen
- Persoonlijke effectiviteit en het aangeven van de grens
- Assertief durven zijn
- Feedback geven
- Weerstand herkennen
- De verschillende niveaus van communiceren
- De bronnen van conflicten
- Het telefonisch cliëntgesprek
Einde van de scholing is om 16.45 uur.
Docent:
Kosten
De kosten voor deze module bedragen € 275,- (exclusief BTW).
Scholingsaanbod van Wigbert Schulte
In de training Persoonlijke Effectiviteit wordt verder gewerkt aan de ontwikkeling van de kwaliteiten van de hulpverlener. Het werkveld vraagt veel van deze professional en het is zinvol om stil te staan bij persoonlijke leervragen om hier vervolgens mee aan de slag te gaan.
In deze module leert u op een interactieve manier hoe u in het contact met de cliënt uw grenzen kunt bewaken, maar toch de ander centraal blijft stellen.