Deze scholingsdag is een verfijning van onze eerdere scholingsdag “Communicatie/Omgaan met weerstand en agressie”, en bevat ook nieuwe elementen.
Door een andere opzet en indeling van de dag hebben wij nog meer ruimte voor (uw)individuele ontwikkeling gecreëerd.
Als hulpverlener heeft u wellicht te maken met cliënten die u in uw hoofd meeneemt naar huis. Die na blijven sudderen. Waarom zijn juist deze cliënten zo moeilijk? Kan het zijn dat uw manier van communiceren hier invloed op heeft? Waarom schieten ze soms zo in de weerstand of worden ze zelfs agressief?
Agressie in de vorm van schelden, vloeken, schreeuwen, of provoceren, intimideren,imponeren, of -misschien nog wel vaker voorkomend- manipuleren.
Zet uw cliënt zijn/haar agressie doelbewust in of kan hij/zij er ‘niet zoveel’ aan doen? In hoeverre hebt u zelf invloed op het ontstaan van en het temperen van agressief gedrag? Hoe kunt u weerstand en agressief gedrag zoveel mogelijk voorkomen?
Kom voor antwoord hierop naar de scholings- en trainingsdag: Communicatie/Makkelijker omgaan met moeilijker cliënten.
In deze training staan altijd de deelnemers en hun leervragen centraal en wordt er op een actieve manier gewerkt: dus niet stilzitten en luisteren maar vooral ook doen. Hierbij wordt er nauwlettend toegezien op het creëren en instandhouden van een veilige en gelijkwaardige leeromgeving.
Doelgroep
In principe is de cursus geschikt voor iedereen die direct contact met cliënten heeft. Te denken valt dan aan:
- (Beschermings) Bewindvoerders en medewerkers van bewindvoerderskantoren
- (WSNP-bewindvoerders en medewerkers van WSNP-bewindvoerderskantoren
- Schuldhulpverleners (bij gemeentes en kredietbanken)
- Budgetbeheerders en budgetcoaches
- Sociaal werkers
- Mentoren/curators
- Overige belanghebbenden
Doelstelling
Als u deze scholingsdag gevolgd heeft, kunt u onderscheid maken in diverse vormen van agressie en weerstand en kunt u daar op een professionele wijze op reageren.
Werkwijze
Tijdens de scholingsdag wordt wisselend gewerkt met theorie en actief bezig zijn. Aan de hand van behandelde theorie wordt er praktisch geoefend. Naast algemene oefeningen kunnen deelnemers ook persoonlijke leervragen inbrengen. De cursus is serieus en diepgravend maar altijd met een lichte toon en veel ruimte voor relativering.
Docent
Docent tijdens deze dag is de heer Wigbert Schulte.
De heer Schulte heeft ruim 20 jaar ervaring als trainer en docent op het gebied van communicatie, zowel in de profit als de non-profitsector. Naast freelance trainer is de heer Schulte ook verbonden als docent aan het Instituut voor Rechtenstudies van de Hanzehogeschool in Groningen.