Vanaf 9 uur ontvangst met koffie en thee, om 9.30 start van het programma.
- Communicatiestijlen: vragend of stellend? Ingehouden of expressief? Relatie of resultaat?Zelfredzaamheid en participatie
- Conflicten vanuit verschillende belangen: hoe pak je het aan?
- Hoe past Transactionele Analyse de professionele Schuldhulpverlener?
- Roos van Leary: hoe zit het ook al weer?
- Welke niveaus van communicatie zijn te onderscheiden en hoe gaat de professional hier mee om?
- Hoe kan ik nog effectiever omgaan met weerstand, confronteren en feedback geven?
- Wat levert Effectief Onderhandelen de professionele Schuldhulpverlener op?
- Hoe kan de professional sturend optreden als de situatie hierom vraagt?
- Hoe kan de professional wendbaar zijn als de situatie hierom vraagt?
- Ruimte geven en volgen als resultaatgerichte gesprekstechniek.
- Indirecte situatiecontrole: wat is het en wat levert het op?
- Feiten en fictie: hoe ze te herkennen en hoe er mee om te gaan?
- Culturele verschillen: wat betekent het in de praktijk?
- Pathologisch gedrag, verslaving en ziektebeeld bij de cliënt: wat kan de professional doen?
- Het stellen van doelen: hoe motiveer je de cliënt?
- Tussen wet & werkelijkheid: hoe zorg ik dat kwaliteit en acceptatie effectief ingezet worden?
Deze training kent een actief karakter: leren door te doen.
Tussendoor is er vanzelfsprekend voldoende koffie, thee en water, tussen de middag wordt er een lunch verzorgd.
De scholingsdag eindigt om 16.30 uur